آشنایی با CORS

cors

CORS مخفف Cross-origin resource sharing یا به اشتراک گذاری منابع از چند سورس مختلف است. در واقع CORS یک مکانیزم امنیتی است که در تمام مرورگرهای جدید جهت جلوگیری از ارسال اطلاعات یک وب سایت، به وب سایتی دیگر، درنظر گرفته شده‌است. درخواست دسترسی به یک منبع (Resource) مانند تصویر، داده و غیره، خارج از سرآغاز آن، یک درخواست cross-origin نامیده می‌شود. برای مدیریت یک چنین درخواست‌هایی، استانداردی به نام CORS طراحی شده‌است. می‌توان به آن مانند نگهبانی یک ساختمان نگاه کرد که تا مجوز خاصی به آن‌ها ارائه نشود، امکان دسترسی به منابع ساختمان را صادر نخواهند کرد.

Origin چیست؟

سرآغاز یا Header یک درخواست از سه قسمت تشکیل می‌شود:

  • Protocol/Scheme مانند HTTP/HTTPS
  • Host مانند نام Domain
  • Port Number مانند 443 برای پروتکل HTTPS یا پورت 80 برای HTTP که عموما هر دو مورد به علت پیش‌فرض بودن، ذکر نمی‌شوند

بنابراین URL ای مانند https://www.msdn.com یک Origin را مشخص می‌کند. در اینجا به تمام منابعی که از این سرآغاز شروع می‌شوند و سه قسمت یاد شده‌ی آن‌ها یکی باشد، same-origin گفته می‌شود.

در این حالت اگر منابعی به URLهایی مانند http://www.msdn.com (پروتکل متفاوت) و یا https://github.com (با host متفاوت) اشاره کنند، به آن‌ها Different-Origin گفته خواهد شد.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا قانون same-origin وجود دارد؟ فرض کنید هکری لینک مخربی را برای شما ارسال کرده باشد. شما با کلیک روی این لینک به وب سایت هکر منتقل می شوید (مثلا www.evilwebsite.com) که در ظاهر وب سایت بدی نیست اما در پشت صحنه یک iframe از وب سایت بانکی شما (مثلا www.bank.com) باز می شود و هکر با استفاده از کوکی هایی که در مرورگر شما است، شما را وارد حسابتان می کند. طبیعتا این مسئله یک رخنه امنیتی بزرگ است و نباید مجاز باشد. قانون same-origin برای جلوگیری از چنین حملاتی ایجاد شده است و می گوید که دسترسی به resource ها باید از همان origin ای باشد که به آن متصل هستیم. با وجود این قانون وب سایت www.evilwebsite.com نمی تواند به www.bank.com دسترسی داشته باشد.

نوشته شده توسط mrbitmap علیرضا علی رمضانی

مقالات مرتبط

جدیدترین مقالات

فهرست